tirsdag 9. juni 2009

Fugl eller fisk eller midtimellom?



Hva er en blogg?

Nei, feil spørsmål... hvordan få mest mulig ut av en blogg?

En blogg er en personlig greie; så hvordan få mest mulig ut av den avhenger i stor grad av personlighet.

Hva du forsøker eller håper å oppnå er også viktig...

Så langt, så opplagt. Details, please!

Min personlighet:

- Kritisk. Spesielt overfor meg selv og egne ideer; jeg lever Feynmans ord om å ikke lure seg selv. Jeg vet jeg er lett å lure; jeg liker å fly høyt spekulasjonsmessig. God innebygget bullshit-detektor, og rutine med å bruke den, er et must dersom det ikke skal bli patetisk. På den annen side har vi det som amerikanerne så treffende kaller analysis paralysis. Jeg lider av fremskreden AP.


- Nysgjerrig. Jeg har en god dag hvis jeg oppdager en ny sammenheng, et nytt (helst konterintuitivt) faktum. Dessverre har jeg ofte problemer med å begeistre familie og venner med mine oppdagelser; ofte klarer jeg ikke å formidle dem i det hele tatt. Det henger vel kanske sammen med at jeg er

- Skriftlig: Jeg er ikke flink til å prate. Jeg er ikke glad i å prate (når jeg er edru, i alle fall). Samtaler går både for fort og for sakte. For fort, fordi det tar for lang tid å vrenge bevisstheten sin rundt nye, interessante ideer til at du kan gjøre det og fortsatt delta i samtalen; i en samtale kan det kun utveksles gammelt nytt. Gammelt nytt er kjedelig. For sakte, fordi... en god sekretær kan taste 100 ord i minuttet. Det er fort, mye fortere enn pratetempo. (Uten å ha sitti med stoppeklokke og talt gjetter jeg på at 100 o/m er ca. travkommentator-fart). Jeg leser fortere enn 100 o/m, og i tillegg kan en garvet leser ofte skumlese seg fram til de informasjonsbærende bitene i en tekst. Konklusjon: Prat har først og fremst sosiale funksjoner. Og jeg er

- Ikke sosialt anlagt.

Så hva gjør en person som ikke er sosialt anlagt (men likevel føler for en eller annen form for kommunikasjon), foretrekker å uttrykke seg skriftlig fremfor muntlig, lider av umettelig vitebegjær og er sin egen værste kritiker?

Skriver en blogg. Og skrur av kommentarer.