torsdag 5. mars 2009

Kjære dagbok!

Har vært igjennom en rivende lærekurve de siste månedene, siden jeg oppdaget først finanskrisen og kort tid etterpå energikrisen. Massivt trollbundet & har lest, manisk, alt jeg har kommet over... men har etterhvert fått problemer med å holde orden på alt sammen. Ser nå hvor utrolig hendig en blogg kan være, som notisblokk og søkbart arkiv, over linker, strøtanker som kan være interessante eller viktige... eller bare tilfeldige strøtanker, helt malapropos.

Min største reservasjon er at arkivet ligger hos en stor og mektig organisasjon som jeg ikke har noen makt over... Ytringsfrihet og alt det der... Lisensavtalen til Google (som eier Blogger, som har blogspot-domenet) er, såvidt jeg kan bedømme, OK på opphavsrett, MEN de forbeholder seg retten til å stenge kontoen din dersom du (min parafrase) sier usømmelige ting eller legger ut ditto bilder, lyd e.l. Og det er ikke så lite bekymringsverdig, for jeg bruker sterke ord når jeg blir sint; og jeg mener også at man skal bruke sterke ord når man er sint. Alt annet er i bunn og grunn å juge... du må være (amerikansk) kristen (dobbelt)moralist for å mene at løgn er en dyd. Nudist er jeg også, og det ville egentlig vært helt naturlig for meg å legge ut bilder av meg selv i nettoen... det kan jeg dog avstå fra. Selv om jeg jo mener at det er sunt for folk å gå rundt nakne innimellom; det tvinger deg til å forholde deg til kroppen din som den faktisk er, ikke bare sånn du ønsker å være. Også det en øvelse i ærlighet, attpåtil den viktigste formen for ærlighet, ærlighet overfor seg selv. Som Feynman sa, "The first principle is that you must not fool yourself--and you are the easiest person to fool. So you have to be very careful about that."

Jeg liker mine sannheter ikke bare usminkede, men nakne.

Nåvel. Jeg setter nå i gang, så får vi se hvordan det går. Over til dagens innsikt.